Thursday, September 6, 2007

För lite tid

Skolan tar massor av tid, och det blir inte mycket tid kvar till stickning. Och när det inte blir mycket tid kvar till stickning blir det ännu mindre till bloggning. Vad jag ska blogga om vet jag inte heller, eftersom stickningarna kryper fram. Slutsats: det kommer bli färre blogginlägg, men jag kommer inte sluta.

Igår tog jag mig i alla fall tid att börja sticka raglan på en tröja. Finalen i Project Runway blir två timmar stickning. Och rätt person vann!

Det är första gången jag stickar raglan, men hittils verkar det gå bra. Är lite fundersam över hur många gånger man ska minska bara. Först tolkade jag mönstret som att man minskar 2 maskor på vardera sidan av ärmarna, en på varje sida märktråden (=8 minskingar på vartannat varv). Men nu börjar jag fundera på om man ska minska en till? En precis vid ärmslutet? Men å andra sidan är det ju där som raglanen är?
Någon erfaren stickare som vill hjälpa en nybörjare?

1 comment:

Åsa said...

Helt rätt.8 maskor varje avmaskvarv. 1 maska på vardera sidan om märktråden.