Tuesday, June 16, 2009

Disk Jävla Disk

För ungefär hundra år sen påbörjade jag detta broderi, och nu har jag äntligen slutfört det! Nästan... Det som återstår är montering, så jag anar att det kommer bli liggande ett tag till innan det kommer upp på köksväggen. Jag har nämligen ingen aningen om hur man bäst monterar en bonad, eller hur jag personligen vill ha det. Kanske en ram, kanske bara en enkel fållad kant? Och hur fixar man det bäst när man klantat sig och har ca 2cm till godo ovanför den blå översta kanten? Någon som har nåt fiffigt tips?

6 comments:

Jenny said...

Den är jättefin!

Kanske en fin ram med en passepartout?

Anonymous said...

Snedremsor kan rädda precis vilka för smala kanter/fållar som helst!

Jag skulle nog bara spänna ut broderiet på pinnar som fick "korsa över" varandra i hörnen.

/A

Anonymous said...

Ha, ha...verkligen slagkraftigt!

Fru P said...

Snyggt!! Jag hade gjort en tavla av den, träram från fotoram helt enkelt. Man behöver ju inte använda glaset om man inte vill.

Knitarina said...

Vad fin den är!
Har själv spänt upp tyg på en vanlig spännram man kan köpa i konstmaterialaffärer. Men det klart, 2 cm tillgodo är kanske i minsta laget och om du inte ska specialbeställa en ram gäller det att ditt broderi har ett exakt standardmått.

Anonymous said...

Kanske är den redan monterad... men man kan ta och stryka fast den på vlieselin, då håller den sig slät och bra också, och sen kan man sy mera riskfritt väldigt nära kanten i vlieselinet. Kan bli fint om man tar en lite bredare kant/ram av dubbelvikt (fuskfåll, liksom) småmönstrat tyg. Pillar man lite extra med hörnen ser det riktigt ordentligt ut.
/Anna