Wednesday, February 23, 2011

Om konsumtion och behovet av att vara duktig jämt

När jag blir konsumtions-sugen tycker jag illa om mig själv. Jag får dåligt samvete och känner mig dålig. Men så funderar jag på varför, varför varför varför måste jag alltid tänka att det är JAG som är dålig?

Konsumtion finns ju runt mig hela tiden, klart jag blir sugen. Det är bara så. Sen kan jag välja att försöka jobba mot det, att försöka konsumera mindre, mer genomtänkt och bättre (bättre som i bra materialval och förhoppningsvis rimliga löner för de anställda).

Det är så lätt att tycka illa om sig själv, och ännu lättare är det om man tror att allt är ens egna val och glömmer att man är en del av sin omvärld. En värld som säger till en att man ska konsumera, vara smal, konstant lycklig och överlag lyckad. Ett dåligt samvete i den världen är ett bevis på att man faktiskt tänker efter.

3 comments:

Ett liv helt enkelt said...

Så sant kloka du. Vi har alltid ett val. Ibland är det svårare att välja rätt.

Blenda said...

Du är väldigt klok.
/Blenda

Anonymous said...

Å vad bra skrivet!