Thursday, September 29, 2011

Hur förvarar ni ert garn?

Såhär ser min garnförvaring ut. Eller delar av den då, har några lådor till som inte syns på den något begränsade bilden. Den är väl egentligen helt ok, men optimal är den inte. Framförallt för att det är hemskt roligt för en katt att det ligger garn i lagom draghöjd... Sen tycker jag inte heller att jag får nån vidare överblick, och så har jag så många olika sorters garn att de är svåra att organisera på vettigt vis.

Hur förvarar ni ert garn? Har ni några sjukt fiffiga tips att komma med? Jag vill göra om, men jag vet inte hur!

21 comments:

Madeleine said...

Jag förvarar lite överallt, får jag väl erkänna. Garderob, dvd-hylla, korgar stående framme. Min katt är inte så intresserad, tack och lov. :) Får skylla oordningen på den nyliga flytten - det ska fixas till så småningom!

kamilla said...

HAHA, jag förvarar mitt garn ÖVERALLT, men ja, största delen av min stash är absolut i genomskinliga plastpackar gömda inne i en klädkammare som vi har.

Manduzana stickar said...

Min garnförvaring är extremt tråkig. Efter att ha attackerats av pälsängrar förra vintern så ligger allt i plastpåsar nerpackat i plastlådor med lock som står i klädkammaren. Jag tar inga risker! Jag skulle gärna ha allt framme i bokhyllan eller så, det är så fint men jag vågar inte. Fast jag har en liten stickkorg bredvid soffan med sånt jag håller på med.

Sjömans-Elin said...

Jag måste säga att mitt alternativ är mindre estetiskt men mer malsäkert. Typ plastpåsar i plastbackar. Du har aldrig haft ohyra i ditt garn va?

Puzzelmartha said...

http://www.hernmarck.com/slideshow-studios.shtml. Så här gör helena hernmatck. Vackert va?

Emmy said...

Jag har mitt garn i ett skåp med glasdörr (och hasp för katternas skull...) och i lådor i klädkammaren. Överblicken har jag sedan genom att jag lägger in allt garn på Ravelry.

Jag tycker du ska vara försiktig med garn sådär när du har katt. Garn och katt kan vara en livsfarlig kombination. Katter börjar gärna tugga på garnändar, och när de har börjat tugga kan de inte spotta ut, utan sväljer och sväljer. Tillslut kan de äta upp ett helt garnnystan, och det kan ställa till stora besvär i små kattmagar.

mokkakissa said...

Allt i plastpåsar i plastlådor med red ceder oil...

Kristina said...

Jag har det ungefär som du. Trist med mal såklart, men jag tycker om att titta på garnerna! Snyggt är det och hyllan står så att man ser den ofta!

Clara said...

Jag vill också ha en klädkammare att gömma fula plastbackar i, som Kamilla och Manduzana! Och helt klart bättre mot ohyra, som jag inte haft som tur är (peppar peppar).

Emmy: det blir nog skåp med glasdörrar i framtiden, när det finns pengar till en sån investering. Esther leker med garnet, men tuggar inte på det, som tur är.

Anonymous said...

Jag har ett vardagsbord med förvaring under där jag har mitt garn.
Alltid lika kul att läsa din blogg.

raggsockan said...

jag har mina garner (de flesta) i en billy hylla med glasdörrar bara för att min ullgarnsälskande katt inte ska kunna komma åt det.

Anonymous said...

Jag har garn överallt. I kartonger ovanpå garderoben, i plastpåsar i garderoben, i påsar bredvid sängen & jämnt utspridda i huset (på bord, i fåtöljer, i bokhyllorna...). Överblicken är 0 och skräcken för ohyra ganska stor. Men tiden att röja & ordna verkar aldrig infinna sig.

lotta n said...

Jag har börjat att packa ner mina garner i genomskinliga plastlådor (finns billiga på bl.a. Clas Ohlson) sen lägger jag ned lavendelpåsar eller röd cederträd som jag har droppat med cederträolja. Förvarade mina garner som du tidigare, men för 12 år sedan fick jag besök av pälsänglar och fick slänga allt garn. Jag vill aldrig uppleva det igen.

Emma said...

Jag har allt mitt garn i en stor byrålåda, utom akrylgarner som ligger i plastpåsar i stora korgar i en hylla ungefär som din. Garnerna i byrålådan är super, man kan bara dra ut lådan så ser man precis vad som finns! Jag har dock inte så "mycket" garn. Jag brukar bara köpa när jag har planerat något att sticka, så en byrålåda kanske inte räcker för den "normala garnsamlaren" :)

Nu blev jag dock lite orolig för skadedjur. Får se till att se över det där.

Linda said...

Jag har allt garn nedpackat i väl stängda zip-påsar i vår stora Skånekista. Jag har ett par korgar ståendes framme också, men även där är garnet förpackat i plastpåsar, så det ser inte alls romantiskt ut. Det är helt omöjligt att få en överblick av vad jag har, speciellt eftersom jag alltid går och rotar efter något nystan. Och så har jag en liten korg med lock där jag förvarar pågående projekt. :) Jag har haft mal och är därför livrädd att få det igen, därav alla plastpåsar.

Jo said...

Just nu: i kartonger och lite här och där. Förut hade jag dem ungefär som du, men nu börjar jag bli lite rädd för ohyra, så det blir förmodligen plastbackar. Inte snyggt, men det blir ju en hel del pengar som går upp i rök om man blir med pälsängrar... :/

Pärlor & Stickor said...

Har en full garderob + en eller ett par banankartonger fulla... Men det börjar minska ju mer jag gör--- Snart kanske jag bara har garderoben full,,,,

Sunna said...

jag har tråkiga plastbackar med lock men önskar jag hade ett stort glasskåp så man kunde se garnerna, klappa lite ibland och bli inspirerad

docksjo said...

Jag gör som Emma, en byrå med garn i hallen, i de övre lådorna är det shoppingpåsar och i de nedre garn. jag tycker att det fungerar jättebra det är lätt att få överblick eftersom lådorna är ganska grunna och stora.

metamorphosis said...

Jag har mitt ullgarn i skittrista plastlådor med lock. Dock skyddar de mot ev. kryp som vill äta på det ock måttässigt passar lådorna bra in i hyllan i arbetsrummet.

metamorphosis said...

Jag har det mesta av mitt ullgarn i skittrista plastlådor med lock. Dock skyddar de mot ev. kryp som vill äta på det ock måttässigt passar lådorna bra in i hyllan i arbetsrummet.

(+ lite som ligger här o var...)