Wednesday, December 7, 2011

Emelie med knappar

Kommer ni ihåg den här tröjan? Den blev klar i mars.

Vädret var lite annorlunda då.

Nu har den äntligen fått knappar!

De kommer från Tummelisa. Jag blev förtjust i de prickiga knapparna, men jag behövde nio stycken och det fanns bara åtta! Ve och fasa, vad göra! Jo, ta en randig såklart. Nu är jag faktiskt glad att det bara fanns åtta prickiga, för den randiga tycker jag blev pricken över i:et!

Den här tröjan är verkligen en favorit, jag har använt den massor även utan knappar. Precis lagom lång att ha över klänningar med markerad midja, och precis lagom varm.

Mönster: Emelie av Elin Berglund
Garn: Jitterbug från Colinette i färgen pastures new
Stickor: 3mm (istället för rekommenderade 3,5 eftersom jag stickar rätt löst)
Storlek: tredje minsta, 86,5cm

14 comments:

Lena Inemyr said...

Den är vacker! :) Jag har länge tänkt sticka den,just efter mönstret. Men sen har det inte blivit av då jag inte kan betala något över Ravelry... :/
Men din var verkligen jättefin!
Hoppas på fler bilder!

Karin said...

åh va söt! var den svår?

Anonymous said...

Åhh va fin den är, och så fint med kanpparna.

Tummelisa Garn & Design said...

Vad roligt att se den fina koftan! Knapparna blev ju jättefina. Tänk vilken fena du är på allt du gör. Fantastiskt!
Kram, Ann-Christin

cordyKaye said...

Superfint! och kul med den som bryter av!
Min ligger på is, då min axel blev så bedrövligt ful... :/

Anonymous said...

Fantastiskt fin!

Sunna said...

den är verkligen precis perfekt, sitter och letar koftmönster själv, är så himla sugen på att sticka en

Clara said...

Tack!
Jag tycker att den här koftan var fantastiskt kul att sticka, lite svår på sina ställen men med massa fiffiga lösningar som var nya för mig = roligt!
Cordykaye: jag hoppas du tar tag i axeln, den är värd det! Just sättet att sticka in ärmarna tycker jag var en av de roligaste detaljerna.

cordyKaye said...

Ja... Jag hoppas också jag gör det..men nu ser den bara bucklig och hålig ut, och jag hade ett elände att ens få till rätt antal maskor...aaargh.
Men den är ju så fin!

Majstess said...

Jättejättefin!!!

Annika said...

Åh, vad fin! Blir jättesugen på att göra en själv! Jitterbug känns lite kostsamt för min kassa...tror du att det skulle funka med Kauni istället?

Clara said...

Annika: ja, så länge din stickfasthet stämmer så borde det väl funka! Jag har inte stickat så mycket i kauni, så jag har inte erfarenhet nog att kunna svara. Men sticka en provlapp och testa!

Annika said...

Tack för ditt svar! Vad glad jag blev!
Läste dock nu någonstans att Kauni sticks...
Jag tycker det är svårt att räkna ut hur mycket garn man behöver. Hur många härvor gick det till din kofta?

Madeleine said...

Ljuvligt vacker!!