Monday, July 2, 2012

Dalarna del 2: Tällberg, Leksand och Falun


Vi bodde i Tällberg, en galet romantisk by mitt i mellan Rättvik och Leksand. Kolla in huset vi bodde i! Precis så här skulle jag vilja bo.


Jag gillar alla gatunamn. Många skyltar var skrivna både på svenska och på Älvdalska (uppdatering: jag gissade älvdalska, men det visade sig vara dalmål). Det här var i Västanvik där Jobs Handtryck ligger, även den en fantastisk by som bestod av enbart röda timmerhus.

Bron i Dala Floda, som vi åkte över för att besöka...

... Wålstedts textilverkstad! Där fick vi en guidad rundtur av Sonia som är fjärde generationens Wålstedtsare.

Jag överanvänder ordet fantastiskt lite märker jag, men den här maskinen var verkligen FANTASTISK! Ull läggs in och ut kommer i slutänden Vålbergagarn, en enda maskin gör hela processen! 

I Leksand besökte vi Munthes Hildasholm, med en fantastisk vildvuxen trädgård. Jag gillade konceptet med fikakorgar som en fick ta med sig ut i trädgården också! 

Detta är en av mycket få bilder från Sätergläntan. Jag blev faktiskt ganska besviken. Det kanske är annorlunda om en är elev där, men nu tyckte jag att det var ganska tillknäppt och stelt. Att ta tillvara på traditionerna är såklart viktigt, men det behövs nytänk också, och det upplevde jag som besökare ingenting av. Men butiken var fin!

 En av höjdpunkterna på resan: Lilla Hyttnäs! Åh Karin Larsson, du gjorde mig inte besviken! Det var inte tillåtet att ta kort inomhus, men jag samlade massor med inspiration!
 I Falun mötte jag upp Andreas och vi firade midsommar med hans barndomskompisar därifrån. Mycket idylliskt!
Som sagt, mycket idylliskt! 

10 comments:

Erica Bessant said...

*Fniss* Det är dalmål på skyltarna! (Gattu = Gata) Älvdalska går knappt att förstå om man inte är uppvuxen i älvdalen som ligger rätt långt ifrån Leksandstrakten ändå.

Roligt att se bilder "hemifrån"! Verkar ha varit en helt fantastisk semester.

Clara said...

Haha, ok, jag har uppenbarligen inte koll... vi var i Älvdalen i del 3 av resan, men jag hörde aldrig älvdalska tyvärr. Men dalmål klingar härligt i öronen också tycker jag!

Dödergök said...

Jag säger som Erica, gattu betyder gata på dalmål! :)

Jättefina bilder! Jag tycker också att din reflektion över sätergläntan är spännande för jag tror att jag tycker som du i den frågan.

Clara said...

Joo, att det betyder gata förstod till och med en Göteborgare :)

Dödergök: Jag undrar varför inte det diskuteras mer? Ska skriva mer om Liljevalchs sen också, har MYCKET att säga om den utställningen.

Dödergök said...

Med risk för kompanistryk så känns Sätergläntan väldigt skrytigt och tillknäppt, det ska vara som det alltid har varit och vissa saker är fiiiiint och andra saker är fult. Funderade i många år över att söka in till vävutbildningen eller utbildningen i folklig sömnad men jag kom fram till att jag inte passar in där. Ska bli spännande att läsa om Liljevalchs.

nitsirk said...

Väldigt spännande inlägg! Jag håller med om besvikelsen över Sätergläntan, jag hade väntat mig en helt annan känsla av hela stället och butiken, men jag åkte därifrån tomhänt och lite snopen. Jag ser också fram emot ditt inlägg om Liljevalchs :))

Kul att se att du hade en härlig och idyllisk midsommar!

keramikern på kullen said...

Samma här väntar med spänning, visst är det så med Sätergläntan, det är en speciell känsla där, har gått tre eller fyra kurser där, och det är ju eleverna som gör ställer , men lite odd feeling är det allt, men som du säger butiken är mysig speciellt böckerna tysker jag!

metamorphosis said...

Så många inspirereande platser ni har besökt!

Malin said...

Fina fina bilder och fina turistmål. Tråkigt att du inte gillade Sätergläntan. Jag älskar det stället, fast jag har gått där som elev i två år så jag har lite romantisk bild av det och vet inte hur det är att åka dit som "utomstående". På sommaren kanske det är lite mer dött än under läsåret, det är öppet hus kring andra advent och vårutställning i maj varje år. Då är det nog lite mer fart och fläkt och mer nyskapande slöjd på en traditionell grund av alla elever.

Lite kuriosa angående dalmål, det finns inte ett universiellt dalmål i Dalarna, åtminstone inte från ovansiljan och uppåt och västerut, där pratar man olika i varje by. Alla dessa mål skiljer sig mycket från svenskan och är mer som någon slags fornnordiska än det som kallas "dalmål" i folkmun. Så gattu heter det kring Leksand, men inte där jag kommer ifrån :)

Oj lång kommentar, men ville mest säga att din blogg är fin.

elina said...

Åh! Nu fick du mig att vilja semestra i Dalarna nästa år. Tack för inspon!