Saturday, November 24, 2012

99 dagar kvar

Ser ni den där mätaren i högerspalten i bloggen? Den visar tvåsiffrigt nu! 99 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum enligt ultraljudet. Jag vet att nästan inga barn kommer på utsatt datum, men ändå. Det känns gött att tiden minskar, och att magen ökar. Just nu känns magen väldigt "lagom" stor, den syns ordenligt men är inte speciellt tung än. Det känns lite skrämmande att den ska växa så mycket mer, det är svårt att fatta hur stor en gravidmage faktistk är mot slutet.

Illamåendet håller tyvärr i sig, ingenting jag testat fungerar (än så länge har jag bland annat testat åksjukearmband, postafen, suga på nejlikor, ingefärste, kanelte, en öronpropp i ena örat, torra kex, järntabletter som hjälpte mot järnbristen men inte illamåendet och så receptbelagda lergigan comp som jag bara sover av). Det som funkar är att äta ofta och lite och av väldigt snäll mat och att inte stressa alls, så om jag lyckas med det håller illamåendet sig i någorlunda schack.

Nu har jag kräkts dagligen i nästan fem månader, det är fruktansvärt utmattande för psyket. Men bara 3,5 månad kvar, och det kan ju fortfarande bli bättre!

11 comments:

ylva said...

Vilken fin mage du har , världens mysigaste bild , om man inte visste bättre ser du ut att må fantastiskt. Men som sagt nu är det tvåsiffrigt !!!!! Har du klarat det så här långt blir sista biten något som du vet att du klara av . Du har antagligen blivit oerhört stark psykiskt under din graviditet .

Unknown said...

Fin bild, passa på att njuta lite av magen trots illamåendet. Själv kräktes jag varje dag fram till förlossningen, inget hjälpte. Valde att äta sånt som var "ok" att kräkas. Men du, det är värt det och man glömmer fort! ;) önskar er all lycka! / Julia, http://stickaovirka.blogg.se

Clara said...

Ylva: Tack! Bilder säger inte alltid sanningen, men jag mår ganska bra trots illamåendet :)

Julia: Ja, en blir lite knäpp av att kräkas så ofta, van liksom. Jag har också lärt mig vilka saker som är mer ok än andra, vissa saker är knappt jobbiga konstigt nog. Andra river upp hela halsen och går bort. Men som du säger är det ju värt det!

Unknown said...

Hjälper lergiganen så försök äta den när det är ok med biverkningarna. Jag slutade bli sömnig av den efter en månads intensivanvändning, många biverkningar hos mediciner minskar med använding, och äter den fortfarande men varierar antal tabletter och tidpunkt beroende på hur illa kräkningarna är (på kvällen, om man vaknar på natten och ändå ska fortsätta sova, om man har en lugn eftermiddag osv). För kräks gör jag fortfarande, och nu såhär en månad kvar till beräknat datum har illamåendet återkommit ordentligare igen. Nyser eller hostar jag på morgonen är det kört... Och sover hela dagar gör jag ändå ibland, för jösses vad trött man kan bli av att kånka runt på ungen! Jag längtar efter knäckebröd men vågar aldrig äta det till frukost! :p

Anonymous said...

Åh så härligt med magen! Men tänk så mycket bättre det blir sedan när guldklimpen hittat ut. :D

/Caroline

Clara said...

Kajsa: Jag vet liksom inte om den hjälper, för nästan på klockslaget en timme efter att jag tagit tabletten så sover jag, och sover oftast i fyra-fem timmar. Sen när jag vaknar är jag hungrig, och då mår jag ju illa.
Vad jobbigt att ditt illamående blivit värre igen!

Ostickat said...

Min senaste lilla grabb föddes samma dag som beräknats, på lucia! Lite önskade man att när man väl väntat så länge så kunde man väntat en dag till, lucia är ju som nog intensivt med allt lussefirande men men det är lika fantastiskt när en lite ny filur kikar ut :-) Ska hålla tummarna att du slipper gå över tiden, Inge roligt att må dåligt.

malida form said...

Kämpe där! Det låter påfrestande med illamåendet.... håll ut! Du är väldans fin på bilden!

Unknown said...

För ett tag sedan var jag på en föreläsning med en mycket inspirerande man vid namn Tommy Svensson. Han har skrivit några små böcker om hur och varför man ska äta bla en som riktar sig till gravida och ammande. Varje gång jag har läst här på bloggen att du mår illa och kräks har jag tänkt att han pratade om varför gravida kvinnor mår illa och vad man kunde göra åt det. Tyvärr så mins jag inte vad han sade, men på hans hemsida kanske svaret finns eller så sade han att man gärna fick maila frågor till honom. www.utbildningscenter.se Hoppas det kan vara till hjälp! Och lycka till med bebisen!

Clara said...

Ia: jag gick in och läste lite, och även om det inte står så mycket så verkar det intressant! De verkar ju prata mycket om tillsatser i mat, och det är faktiskt just skräpmat och tillsatser som jag mår sämst av. Har t.ex. inte kunnat äta köpebröd under graviditeten, inte hembakt med för mycket jäst heller. Och så lite e-nummer som möjligt har jag också märkt funkar. Sen vet jag inte om det är för att jag är skeptisk till sånt sen innan, men en del annan mat som just nu anses onyttig (t.ex pasta som jag inte ätit på länge innan graviditeten) mår jag toppen av och är ofta sugen på.

Unknown said...

Man kan ladda ner gamla nyhetsbrev i pdf, i dem står det en hel del intressant, jag vet dock inte om det står något om ditt bekymmer. Men testa du att skicka honom ett mail och frågade! Han verkade väldigt mån om att hjälpa! Kommer han och föreläser någonstans i din närhet så rekommenderar jag verkligen att gå och lyssna.