Tuesday, October 8, 2013

Hjärtvärmare

Vissa saker stickas bara för nyttans skull, men visar sig bli roliga små projekt ändå. Det här är precis ett sådant fall. Hemma hos Katarina såg jag hennes fina Heartwarmers som hon stickat till sitt barn och det verkade vara den ultimata lösningen på att slippa kalla glipor. 

Det tog nog max 3 timmar så var den klar! I resterna från min Riddari, mjuk och gosig Abuelita merino worsted och stickor 4mm. Sitter perfekt, lätt att dra över huvudet och omöjligt för barnet att slita av sig. Den här kommer jag göra fler av.

Mönster: Heartwarmer. Jag stickade 2:2 ribb istället för rullkant och struntade i att forma för nacken.
Garn: mjuka gosiga Abuelita merino worsted från Pickles i färgen Skyfri himmel. Kommer dock sticka en till i ett mer lättvättat material för framtida kladdiga frukter osv.
Stickor 4mm.

7 comments:

KatLinn said...

Visst är det perfekt lösning istället för krångliga halsdukar! Tror faktiskt att jag köpte samma garn i samma färg igår, och tänkte att det nog blir bra kragar till barnet. Kanske inte lättvättat men borde vara varmare än superwash, för de riktigt kalla vinterdagar. Minns du vilken storlek du stickade?

Borvling said...

Åh vad lika ni är! Jättefint!

/Fia

Anonymous said...

Så fin :) Kjempefin farge til den lille også :)

Clara said...

Katlinn - ja, jag skulle vilja veta mer om superwash och vad som egentligen görs med ullen? Det blir nästa projekt att nörda ner sig i :). Jag stickade strl 1-2 år och tycker att den sitter bra på Astrid. De verkar rätt flexibla i storlekarna.

Anne R said...

Vad fin hon är, Astrid! Och halsen också, förstås - jättefin färg till henne :)

Linn said...

Å vad lik Astrid är dig på den här bilden! Så söt hon är! :)

Anonymous said...

Hej vilken fin fuskolle. Jag vill gärna sticka den men förstår inget av den engelska beskrivningen. Har du nåt bra lexikon?
W+T?
Purl to wrapped st?
wrap?
och vad innebär det egentligen att forma för nacken?

Hälsningar
KRistin