Friday, November 29, 2013

Lilla hjälmen i rött





Jag stickade ju en sådan här Little Heaume för några veckor sen, och även om den blev väldigt gullig så var Astrid inte så förtjust i den. Den blev dock lite stor så jag tänkte att en i mer lagom storlek kanske skulle gå bättre hem, och dessutom ville jag sticka en i rött såhär i juletider.

Samma storlek (baby/toddler) men med en halv storlek mindre stickor sitter perfekt på Astrid. Och hon gillar den! Garnet är Peruvian Highland Wool från Magasin Duett, ett garn som jag verkligen gillar och som tillverkas i Sydamerika (inte i Australien/Nya Zeeland/Kina alltså).
Little Heaume är verkligen en ny mönsterfavorit, så himla rolig att sticka och jag tycker att den är så gullig på. Som en liten vätte! Jag vill sticka en i varje färg som finns, tänk så fint med en gul tex till senvintern när vårlängtan börjar komma.

6 comments:

Dödergök said...

Den är helt fantastisk! Jag blev helt kär när jag såg bilderna. Alla barn borde ha en toppig mössa någon gång under sin uppväxt.

Anmaja/Lussekatt said...

Åh så fin och vilken käck liten "unge" - underbar kombination!
Ha en bra dag!
Anna
(Fick uppdatera mååånga gånger för att kunna skriva rätt verifieringskod...)

Anonymous said...

Är det skillnad om det är sydamerika?

Frk.Badegakk said...

For en herlig lue! Og sånt et vakkert barn!

Clara said...

Dödergök, Anmaja och Frk Badegakk: Vad roligt, tack!

Anonym: Jag vet egentligen ingenting alls om ullproduktion i Sydamerika, vilket jag borde ta reda på mer om men jag vet inte riktigt hur. Däremot vet jag lite om hur Kina, Australien och Nya Zeeland behandlar sina djur, och även om det självklart finns undantag så verkar de flesta där ha en rätt kass syn på djurskötsel. I Kinas fall behandlas ju även människorna illa så jag försöker undvika det mesta därifrån (om det inte kommer från ställen där som jag vet är bra då).

Heidi / Wool Rocks said...

Den var så søt da - likte godt at den hadde fine huller rundt kanten.