Friday, March 28, 2014

Där varven möts


Jag har börjat sticka ärmarna på min grå-vit-gula kofta och funderat mycket över hur flerfärgsstickade koftors ärmar blir i mötet mellan varven. Stickning går ju i spiral, och hur det än görs så blir det tydligt just under ärmar. Hade jag bara använt två färger hade jag låtit en av dem bilda en "söm" mitt under, men med tre färger där bara två används åt gången blir det svårare. Nu känner jag mig ändå nöjd, tillslut. 

Vi har blivit friska också, även om min energinivå är i botten. Eller, den var redan i botten innan magsjukeveckan så nu befinner den sig snarare under botten. Det är tungt. Jag längtar efter flera dagars ostörd vila men ingen sådan finns i sikte. 



11 comments:

Sylvia said...

Ermet blir flott. Og sømmen kommer jo under, der de fleste ikke kan se den. Men om du strikker feks de to maskene underst( første og siste maske) VRANG, så " gjemmer " de seg, og blir usynlig.
Jeg hadde omgangssyke for to mnd siden, og det tok mye energi. Jeg kom meg ikke på en uke. Drikk kokt. Vann med ingefærbiter i, så får du renset opp. Og så kjøper du deg en energidrikk, eller tar flytende vitaminer (Enaxin) så skal du se formen kommer seg litt, dag for dag. Lykke til, og fin helg.

Silje A said...

Detta kanske kan vara till hjälp, till nästa gång. http://techknitting.blogspot.se/2011/03/jogless-stripes-pretty-picture-version.html?m=1 pinade den för ett tag sen men har inte provat om det funkar för mönsterstickning

Clara said...

Sylvia: det får jag testa, vatten med ingefära i!

Silje: Ja den tekniken brukar jag göra på randiga saker, men på det här funkar det inte riktigt. För många olika färger och mönster.

Löpmaskan said...

Jag står inför samma problem. Repade nyligen upp ett rätt stort antal ränder på en ärm bara för att övergången blev så ful. Testade "jogless stripes" också, men blev inte nöjd. Så jag är SÅ glad över idén med en enfärgad "söm", Clara!

miastick said...

Oavsett så ser det grymt snyggt ut!

Anna Martina said...

Du ser ut att ha löst det väldigt bra, och utan att det ser ut att "dra" på baksidan. Klurigt med flerfärgstickat och randigt, särskilt på ärmar med ökningar!

Veronika said...

Det var jo kjempesmart med "søm" på baksiden, det må jeg jammen huske. Og vrang-/avigmasketipset.
Magesyke er noe herk, så sliten man kan bli etterpå.

Clara said...

Löpmaskan och Veronika: vad roligt att ni tyckte lösningen var så bra!

heidi said...

när jag stickar fair isle stickning, så lägger jag till en sidsöm genom att sticka en avigmaska på var sida. när jag gör färgbyten syns dom knappt, utan döljs i avigmaskan. Sedan brukar jag systematiskt sticka sidsömmen i bottenfärgen.

när jag kommer till ärmarna har jag en har jag återigen en sidmaska, dvs jag börjar varje varv med att sticka en avigmaska i bottenfärgen. det gör återigen att färgbyten blir snudd på osynliga.

läs gärna mer om fair isle sticknignsteknik på eunny jangs blogg. hon beskriver på ett lättfattligt sätt om hur man på enklaste och bästa sätt stickar fair isle:)

http://eunnyjang.com/knit/

Karin-Ida said...

Jag tycker det blir fint! Den där tekniken med avigmaskan verkar ju inte så dum!

Clara said...

Heidi: åh vilket toppentips! Ska absolut läsa mer om fair isle, det verkar finnas mycket tekniktips att hämta där. Tack!