Saturday, May 3, 2014

Deco




Min Deco har hunnit bli klar, och häromdagen tog jag lite bilder på den med självutlösaren till kameran. Jag är riktigt nöjd med den, passformen är helt perfekt (jag kortade längden och gjorde ärmarna något smalare, i övrigt har jag följt mönstret). Det enda som stör mig är att garnet är lite kliigt. Men då är jag extremt känslig också, skulle inte tro att de flesta andra tycker att det kliar. Får se om jag vänjer mig eller om den blir liggande i garderoben och så småningom blir en gåva till någon. 

Mönster: Deco av Katie Davies 
Garn: Visjögarn från Östergötlands ullspinneri. Färgen heter kort och gott Grå, och är verkligen i mina ögon den perfekta grå färgen. För mig gick det åt nästan exakt tre härvor, jag räknade med att jag skulle få börja på en fjärde men det behövdes inte.  

17 comments:

Efwa said...

Den är verkligen jättefin! Jag har också köpt Visjö till en kofta och tyvärr är garnet mer kliigt än det var förr. Jag har alltid sagt att Visjö är det minst kliande av alla garner men det nya var tom lite rivigt när jag höll härvan mot halsen tyvärr...

KatLinn said...

Superfin blev den! Kanske funkar ok till höst sen, med något långärmat under?
Vilken smart grej den där självutlösaren, jag väntar på att barnet blir stort nog att ta kort på mig men borde nog investera i en sån istället.

Hoppas ni haft en fin helg hemma!

Manduzana stickar said...

Koftan är verkligen superfin och passar dig bra :)

Clara said...

Efwa: då är det kanske därför jag hört många säga att det är så mjukt men själv tycker att det är lite rivigt? Synd!

KatLinn: ja självutlösare är toppen! Tröttnar inte, blir inte sur, säger inte emot :P. Men det blir roligare bilder, iaf för mig, med en fotograf, jag blir lite stel när jag står själv framför kameran utan någon att prata med.

Manduzana: Tack!

Anonymous said...

Synd om koftan blir liggande i garderoben...modellen, färgen o knapparna är jättefina. Testa med en top i tät material under...siden brukar funka

bondtösen said...

Fin den blev! Jag gillar verkligen mönstret och stickade själv en i fjol. Synd om du inte kan ha den för garnet.

Sylvia said...

Den ble veldig fin, og du kler den jo så godt. Grått er en farge jeg aldri har brukt, men i år skal jeg forsøke å bli dus med den fargen. Man kan jo bruke alle farger til grått!!! Og jeg har strikket en grå genser, som allerede er blitt en favoritt.
Vask plagget ditt, så blir det mye mykere. Prøv også med litt eddik i skyllevannet, så skal du se den blir myk som smør :)

Stine said...

Kjempe fin ble den. Får håpe du kan bruke den selv om garnet ikke passet, for jakken passer deg utmerket :-)

Maria/Lilla07an said...

Ååh, den är verkligen jättefin! Och jag tycker det är så bra att du skriver vad du tycker om garnet. Hoppas du kan hitta ett sätt att använda den så att det inte kliar. /Maria

Löpmaskan said...

Å så fin. Deco finns i min kö på Ravelry, jag börjar helt klart bli mogen för den snart :)

Maria said...

Åh vad fin den blev! Jag älskar den gråa färgen oh du är så fin!

Sjömans-Elin said...

Du passar så jäkla bra i den där midjekorta typen av koftor! Skitsnygg!

med nål och tråd said...

Jättefin! Det sitter jättebra på dig. Jag gillar verkligen modellen också, den passar både till jeans, klänning och kjol

Camilla said...

Vilken härlig kofta du gjort , jag gillar mönstret speciellt mycket. Ha en fin söndag :) ☼

Anna said...

Fin kofta på fin tjej!

Agata said...

Sagolikt fin kofta! Hur mycket kortare har du gjort den jämfört med originalet?

Syserine said...

Så vacker! Stickat med stickfasthet 26/10? Tycker jag blir för hårt med Visjö och då kliar garnet mer är min erfarenhet, jag stickar mycket i visjö, plagg i 22/10 och tycker det blir mjukt och skönt.