Thursday, August 7, 2014

Virserums konsthall

Häromdagen var vi som sagt på Virserums konsthall där de just nu har två stycken olika textilutställningar. Bägge två var väldigt fina, men jag uppskattade framförallt uställningen "Bäst i Sverige" där Hemslöjdskonsulenter varit med och valt ut deltagare från alla län. Jag tänkte visa mina favoriter!

Byns Kvinnor av Ulrika Björkman
På loppisar finns det så ofta gamla vackra broderade textilier så jag tycker att det var roligt att se hur de tillsammans bildar någonting större. Ingen förspilld kvinnokraft här inte!

Likaså vackra handdukar finns det så ofta second hand. Här har Birgitta Sjölund Isaksson låtit en handduk vara bakgrund för sin "Familjen". 

Snart måste jag brodera en egen yllebroderi-kudde. Jag älskar verkligen den här frodiga estetiken! Och även den mer avskalade enkla som på kudden längst fram. Kuddarna är gjorda av bl.a. Lina Odell Järlemyr (Lina Oj), Eva Berg och Anna Wengdin. Och några fler, tyvärr glömde jag skriva ner vilka som gjort de främre kuddarna. 

Linda Lassons vackra svartvita broderier tyckte jag var helt fantastiska! Dessutom har de så vackra namn, den här heter "Här slutar allmän väg". Hennes andra konstverk heter saker som "Till det som vackert var" och "Enslighetens geografi".

 Däremot så tycker jag att det är lite synd att museet numera bara är i en byggnad istället för flera som det var förut. Jag saknar tex att fiket hade sittplatser ute i vattnet! Bryggan fanns kvar, men fiket ligger nu på andra sidan området.

Den vackra örtagården är också värd att se! Jag försökte få till en gullig bild på mig och Astrid, som dock inte riktigt ville samarbeta :)

Och så avslutar vi med den här bilden. Så jäkla fantastisk unge jag har alltså!

2 comments:

Annie said...

Vilka härliga arbeten! Älskar alla de där broderade kuddarna! Och sedan skrattade jag gott åt Astrid- hon är så söt!

Textil och sånt said...

Kul att du gillar Ulrika Björkmans textil. Hon är så himla duktig på att återbruks