Tuesday, March 3, 2015

Mjukisbyxor

Jag fortsätter att sy som besatt, det är det som gör att jag mår bäst just nu. Här är ett par mjukisbyxor till Astrid och jag är så nöjd med dom! 

Mönstret heter Mini Hudson Pants och jag kan verkligen rekommendera det. Lättförståeligt och bra med bilder som visar tex hur fickorna ska sys. Gillar verkligen pdf-mönster, de innehåller ofta bra beskrivningar och dessutom tycker jag att det är kul att skriva ut och pussla ihop bitarna :D.

Det blev ett par mjukisbyxor till mig också, dock inte med lika fina detaljer som Astrids. Det här mönstret kommer från stoff och stil och funkar väl helt ok, men jag ångrar lite att jag köpte detta innan jag hittade Hudson Pants mönstren. Blir det fler ska jag absolut göra samma detaljer på fickorna som på Astrids byxor! 

Väldigt bra att det räcker med 1.5m tyg + muddväv för att sy byxor till både mig och Astrid. Och av två meter trikå får jag ut en klänning med vidd till mig och en tunika till henne! Bra att jag är så kort och hon är så liten :)

8 comments:

Tyg och otyg said...

Fina, båda paren! Är också lite sugen på det där mönstret.

Anonymous said...

Mjukisbyxor..bara ordet är ju så kravlöst. Och lilla tösen (och även den stora) verkar gilla sina mjukisbyxor..Kitty

Emilia said...

Mycket bra braxor! Jag vill också. Men då måste arbetsrummet bli klart så att syrummet kan få återgå till att fungera som just syrum, för symaskin med tillbehör nere i salongen där Spanarn härjar funkar ICKE... Alla dessa problem.

Anonymous said...

Men OMG så fina!

Jag har tänkt ända sedan storasyster föddes att jag ska sy bebiskläder, och nu börjar dessutom inse att ska jag få till några nya fina klänningar i garderoben så måste jag sy dem själv. Jag vet bara inte hur ska jag ska hitta motivationen, men ju fler fina grejer jag ser så byggs den på lite mer och mer i alla fall.

Wallinskaya said...

Åh, snygga brallor. Såna vill jag med sy!

Caroline said...

Har du sytt på vanlig maskin eller måste man ha overlock för att inte knäcka sömmarna?

Clara said...

Emilia:åh vad jag önskar mig ett syrum. Just nu fungerar vårt tredje rum som syrum/arbetsrum och lekrum och det är... sådär. Så småningom blir det väl Astrids rum och då har vi varken arbetsrum eller syrum :(

Caroline: nej jag syr på vanlig maskin men med trikåsöm. Funkar finfint! Någon gång kanske jag köper en overlock men det blir inte än på många år, klarar mig bra på en vanlig symaskin. En tvillingnål kan jag dock rekommendera för tröjor och klänningar i trikå!

Clara said...

Ekomamma i stan: jag tänkte blogga lite om hur sypressen släppte för mig och jag började tycka om att sy. För jag tänkte också innan bara "jag borde sy" men gillade det inte. Vet inte exakt vad som hände men plötsligt blev det kul!