Sunday, May 31, 2015

Grått lin



Vad jag är sugen på just nu är grått, lin och indigo. Den här tröjan har två av dem, grått och lin alltså. Mönstret heter Holly och jag kan verkligen rekommendera det, som allt annat av Ankestrick är det ett toppenmönster. Enkel raglan med förkortade varv, men hålmönstren gör den lite mer speciell. Och roligare att sticka! Och fina detaljer i ärmslut och längst ner.

Den är stickad i 100% lin från Magasin Duett och Tant Kofta och det är trevligaste lin jag någonsin stött på. Jag har visserligen inte jättestor erfarenhet av lin, men det här var en dröm att sticka med och är en dröm att ha på sig. Väldigt annorlunda än ull dock, jag är inte alls van vid att garnet drar ihop sig på bredden vid blockning (gör en provlapp!) och det drar ut sig rätt så mycket på längden. Ca sex härvor gick det åt för mig.

Jag använde 3mm stickor, men eftersom jag stickar så löst skulle jag nog gått ner en storlek ytterligare. Det ångrar jag lite faktiskt, så nu stickar jag en nästan likadan men blå på 2.5mm :). Ingen av dem stämmer alls med stickfastheten så jag freestylar lite, den som är intresserad av hur kan läsa mina anteckningar på ravelry.

7 comments:

Virresstickning said...

Har du samma masktäthet när du stickar med lingarnet som det är på mönstret?
Eller har du fått räkna om?
Jätte fin, blev sugen att sticka en.

Virresstickning said...

......en fråga till. Hur mycket garn gick det åt till din tröja? vilken storlek stickade du?

Clara said...

Ja, det måste jag ju skriva såklart! Har uppdaterat inlägget nu. Jag har helt fel stickfasthet så räknade om mönstret för mig, står mer på ravelry. Och sex härvor gick det åt för mig som är en kort M-L.

Anneli said...

Så himla, himla fin. Har precis bestämt mig för att premiärsticka en tröja i lin. Jag är lite nervös, men det ska bli roligt. Tidigare har jag bara stickat disktrasor i lin.

/Garnfröken.

K - Lär mig sy, sticka och virka said...

Vad fin den blev! Jag är också lite sugen på lin, det är ju lite mer sommarvänligt.

Ulrika said...

Den är såååå snygg!!

Olivia said...

Åh, vad är det för klänning du har under den fina tröjan? Är det hemsytt eller köpt? Så underbart tyg!