Wednesday, July 20, 2016

Egensydd baddräkt


Jag verkar ju sakna den där genen som gör att en inte vågar sy saker, så trots att jag inte ens sytt i två år så har jag nu vågat mig på att sy en baddräkt. Och det var faktiskt inte så svårt! Pilligt på sina ställen var det absolut, vid ett tillfälle ville jag slänga alltihop i soptunnan, men slutresultatet är jag riktigt nöjd med. Två gånger har jag badat i den nu och jag har aldrig känt mig så bekväm på stranden i en baddräkt/bikini! Känner mig till och med bekväm nog att leka på stranden med Astrid!

Bilderna är inte i toppkvalitet, för även om jag känner mig bekväm i baddräkten  är jag verkligen inte bekväm nog att stå och posera i baddräkt när Andreas fotar mig med stora systemkameran :P. Vi gick undan en bit från stranden, men lite folk ser ju en ändå. Så det fick bli mobilkamerabilder. 

Mönstret heter Bombshell swimsuit och jag följde sew-a-longen till punkt och pricka. Insidan är inte supersnygg, jag har sett att andra sytt den så att inga sömmar syns men det orkade inte jag den här gången. Jag har rätt stor byst (F-kupa) och egentligen ger ju så här baddräkter utan kupor inte så mycket stöd, men jag avskyr ändå byglar (har alltid mjuka bygellösa bh:ar på mig, skitsamma om bysten blir fulare i dem för jag vägrar pressa in mig i de där hemska bygelsakerna. Och jo jag har köpt svindyra bhar i proffsaffärer med mycket hjälp av personalen, det hjälper inte. Byglar är satans påfund enligt mig och mitt liv har på riktigt blivit bättre sen jag slutade med byglar och började med mjuka bhar). För att ändå få lite stöd för brösten (för det vill jag ändå ha) har jag sytt i kupor. Jag sprättade loss ett par kupor från en baddräkt jag hade hemma och som blivit för liten, men det finns kupor att köpa på tex Röda Tråden, AG:s textil eller välsorterade sybehörsaffärer som Knapp-Carlssons i Göteborg. Jag sydde också i ett resårband i fodret som blir som en hylla för brösten att vila på. För mig räcker det stödet. 

Att sy sin egen baddräkt är inte billigare än att köpa en från de stora kedjorna, materialet går loss på en 500kr ungefär. Å andra sidan har jag rejält mycket tyg över nu som nog kan räcka till antingen badkläder till Astrid eller en bikini till mig. Jag beställde tyg från AG:s textil som har ett stort utbud av badräktstyger. Min baddräkt är i storlek 14 och kanske blev den på gränsen till för stor men då är den å andra sidan bekvämare än en liten. Jag är verkligen så nöjd med min baddräkt och kommer bada i den hela sommaren!

9 comments:

Helga said...

Snyggt! Är också sjukt nöjd med att jag slutade använda bygelbh. Eller bh överhuvudtaget. Använder bara mjuk topp (Little wonder från Abecita) och har nu även köpt deras motsvarighet till amningstopp som jag hoppas kommer vara lika najs :)

Annika said...

Snyggt! Har följt dig ett tag och tycker du ser ynge och tuffare ut nu! 👍

Anonymous said...

You look great! That suit is perfect on you. Nice sewing.

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Vilken snygg baddräkt! Bra gjort! Jag testade att sy bikini när jag inte var så jättevan att sy och det gick väl sådär kan jag säga. Sydde den nämligen i vävt bomullstyg! Undrar hur den skulle uppfört sig om jag prövat att bada i den. Min dåvarande pojkvän skrattade så han låg dubbelvikt. Passformen kunde varit bättre ... Han kan fortfarande säga "jag minns bikinin du sydde en gång". Jag gifte mig med pojkvännen, men använde aldrig bikinin ;).

Grahnslöjd said...

Jättesnygg!! Gillar verkligen modellen!!

Anonymous said...

Jättesnygg!!!

Iréne i Östersund

fale artut said...

Hejaheja, du är så bra!! Extra plus för det med byglarna!!

Anonymous said...

Du får nog genast ta och vänja dig vid beundrande blickar när du är på stranden! Så otroligt snygg är du i den/den med dig i. Heja dig! Tack för inspiration att våga göra svåra grejer! ~Karin

Manduzana stickar said...

Så sjukt imponerande att sy en egen baddräkt! Det är ju så himla svårt att hitta badkläder som man känner sig bekväm i. Praktiskt att kunna göra en egen då som blir som man vill.