Saturday, December 3, 2016

Väntar på regn

Häromdagen när jag visade min kappa så frågade flera av er vilken sjal jag hade på mig. Och den måste jag såklart också visa! Det är en Waiting for rain av Sylvia McFadden. 

 Jag tycker jättemycket om hur spetsen kommer fram som revor i rätstickningen! Perfekt för en person som mig som egentligen inte gillar hur spetssjalar ser ut, de blir lätt för gulliga för min smak. Däremot så älskar jag att sticka spets, det är så roligt! Spets och flerfärgsstickning är mina absolut bästa sticksätt, de som jag blir mest glad och lugn av att sticka.

Sjalen blir stor och går 2 1/2 varv runt min hals. Positivt nog räckte det precis med två härvor Rosy Green wool, och om någon är sugen på samma garn i samma färg så har jag forfarande kvar 5 röda härvor i min Etsy-shop. Det är svårt att fota rött, men i mitt tycke och smak är det här den perfekta röda färgen.

 Jag stickade enligt mönster men hade hört att den skulle bli lite hård i kanten så som sjalar med många ökningar lätt blir. Så på alla varv med KYOK stickade jag ett omslag mellan de två kantmaskorna som jag sen släppte på nästa varv. Då blev kanten mjuk och bra! 

Perfekt sjal! Jag har redan använt den jättemycket.

3 comments:

Anonymous said...

Jag har följt din blog länge tycker mycket om den ! Har inte vågat mig på engelska mönster men blir nog tvungen nu älskar sjalen,är beskrivningen svår för en novis både på spetstickning och engeska mönster annars van stickare//Maria

Britt-Marie said...

Härlig sjal och kappa! Har du tips på annat garn som kan passa för sjalen?

Anonymous said...

Såg den här på Ravelry
https://www.ravelry.com/patterns/library/bigger-on-the-inside