Tuesday, June 27, 2017

Presenter till en liten bäbis

 Senaste tiden så har två vänner till oss fått barn (alltså inte med varandra utan två olika vänner). Och eftersom det är så roligt att sticka små små gulliga bäbisgrejer så tog jag förstås tillfället i akt!

Båda bäbisarna var beräknade till slutet av maj så att sticka pyttesmå nyfödd-storlekar kändes inte aktuellt. Då är det ändå nästan sommar (iof snöade det ju i slutet av maj i år men jaja) Jag tänkte framåt istället och valde att sticka ett set med mössa och halskrage som bäbis nr 1 kan ha i vinter. Mönstret är Tussilago av Nicolina Lindsten och jag gillar det lite gammaldags utseendet som de har. 

Garnet har jag fått i ett hemlisbyte en gång i tiden, faktiskt av Stickpodden-Elin. Det är ett helt ljuvligt mjukt merinosilke från Fivemoons yarn som heter Diana. Fantastisk lyster, MEN ett stort men från min sida - det fullkomligt stank av parfym! Tydligen ska detta vara någon slags "signaturdoft" för Fivemoons yarn som många uppskattar men jag säger bara BLÄ. Jag är inte allergisk mot parfym och äger själv några stycken men är väldigt känslig och petig med olika dofter. Föredrar helt klart garn utan signaturdoft. Fick tvätta härvan många gånger för att stanken skulle gå ur och jag skulle kunna ge bort det till en bäbis, och ändå luktar det svagt (men jag har väldigt bra luktsinne, lite för bra tyvärr). Och just det, jag höll det dubbelt för att få rätt stickfasthet. 

Sen testade jag att sy lite babyplagg också. Båda två plaggen är sydda efter mönster från Burdatidningar. Men body var faktiskt inte särskilt kul att sy, halsringningen var för pillig för min smak. Fler bäbisbyxor blir det nog men första och sista bodyn på länge.

2 comments:

Ewa med bloggen tygochgarn said...

Signaturdoft? På garn? Det var något nytt för mig. Jättesöt modell på mössan, måste ha blivit uppskattade presenter!

Helga said...

Fina presenter! Tack för ditt tips om fitnessblender i träningsinlägget! Jag har bara gjort 2 pass än så länge men märkte direkt att jag gillade det mer än yoga. Tack tack :)