Saturday, July 1, 2017

En grön klänning

Den här färgen på tyg är egentligen inte alls i den färgskala jag vanligtvis faller för men ändå föll jag direkt för det här tyget. Och det är ju kul med något som inte är blå-grå-svart! Vanlig viskos från Stoff och Stil bara, inget speciellt mer än mönstret då. Jag tycker det ser ut lite som monstera-blad?

Den ser ju precis ut som min vanliga modell men det är det faktiskt inte! Jag ville ta min vanliga klänning till en lite högre nivå med insnitt som formar den mer. Så jag tog Zippy top mönstret som jag brukar använda plus en mönsterkonstruktionsbok och sen efter en massa tester och stirrande och funderade så... gav jag upp. Hjärnan är för trött. Men så kom jag på att en annan klänning jag velat sy ett tag har en liknande överdel, nämligen Doris dress. Perfekt att kunna testa den också! Egentligen är det knäppning fram men jag tog bort knäppkanten och la den mot vikt kant istället bara. Halsringningen blev lite djup på mig med ursprungsmönstret så jag höjde den lite också, annars är det inga ändringar.

Ny överdel som sitter bättre, samma kjol som tidigare. Holkärm är min favoritärm pga mest bekväma ärmen i vävt tyg enligt mig (spelar ju ingen roll hur snygg en klänning med isydd ärm än är om jag ändå inte använder den). Jag är mycket nöjd med min nya klänning!

5 comments:

Sanna said...

Superfin klänning!

Dödergök said...

Å den var verkligen supersnygg, jättesnyggt stylat med skärpet också!

Anonymous said...

Jättefin klänning och tyget vsr ju bara fantastiskt, både färg och tryck.

Helga said...

Jättesnygg klänning!

Cecilia N said...

Och varje gång du visar upp något sytt så drar det i mig att vilja sy!
Men jag har i maskopi med min slöjdfröken bestämt att jag inte kan.

Eller så är det så att man måste ha en massa ostörd yta att breda ut sig på och jag blir matt av bara tanken att ordna en sådan.

Men det/du drar!