Thursday, August 17, 2017

Sticksug och garn

Varje år är det likdant - noll sticksug under senvåren och sommaren, och såfort det börjar gå mot höst (jo det är ju fortfarande sommar nu, men vi går mot hösten och jag älskar det) så kommer sticksuget tillbaka. En konstig grej med mig just nu är att jag bara vill ha allting svart, alla kläder jag vill ha på mig är svarta eller grå. Vet inte varför, men jaja då är det väl så nu då. 

Perfekt då att kunna beställa 5 mörkgrå härvor Heb från Rosy Green wool ifrån Organic Knitters! Vi har haft ett samarbete nyligen och känns fint att samarbeta med små garnbutiker i Sverige. Särskilt om de ägs av så trevliga personer som Matilda! Hon skickade också med en härva Finull och Dalapäls från Gårdarnas som är ett helt nytt märke för mig. Såhär står det om det garnet: 
Garnet består till största delen av ull från Finullsfår från den KRAV-godkända gården Kristinelund. Finullen har blandats med en liten mängd ull från den hotade rasen Dala-pälsfår och sedan spunnits till garn på ett svenskt spinneri.
Hur bra känns inte det? Dessutom verkar det vara mjukt nog att passa hyperkänsliga personer som mig. 

Det mörkgrå garnet ska bli en spetssjal. Jo jag vet, mörkt garn och spets och dessutom borde jag boka tid hos optikern för att kolla min syn igen... Blir en bra utmaning i höstmörkret! 

Senaste veckan har jag också fått tillbaka peppen på att färga garn. Har experimenterat med olika smutsiga rosa nyanser och är väldigt nöjd med den här rosa som går under arbetsnamnet "rå köttfärs" :P. Köpte en härva spräckligt garn av Anna på Dandelion yarns och tänkte att dessa tre härvor ska få bli en Medvind. Tänker att den blir toppen till de svarta kläder jag planerar att bära i höst! 

1 comment:

Kristina said...

Det kommer att bli en riktigt fin kombo! Ända sedan jag var med och teststickade Medvind har jag varit som besatt av att tänka på möjliga färgkombinationer till den. Och många färdiga sjalar i olika storlekar har det blivit! Ett mycket användbart mönster!